تقسیم بندی بازار
تقسیم بندی بازار
چگونگی تقسیم بندی بازار
الف ) طوفان فکری
تقسیم بندی بازارکارتان را بااستفاده از طوفان فکری در مورد طیف وسیعی از فرصت های بازار شروع کنید و در این مسیر ایده های مسخره ای را هم که فکر میکنید
احتمال موفقیتشان کم است در نظر بگیرید،زیرا این ایده ها به شما کمک میکنند مرزهای فرصت های احتمالی خود را انقدر گسترش دهید که فرصت های بسار جذاب تری را نیز در بر بگیرند.
ب) محدود سازی
تا این مرحله ازتقسیم بندی بازارکاربردها و کاربران نهایی متعددی برای ایده یا فناوریتان شناسایی کرده اید .
کار بعدیتان تهیه فهرستی از شش تا دوازده فرصت بازار جذاب است
که در ان هر فرصت بازار متشکل از یک کاربر نهایی مشخص و یک یا چند کاربرد .
در حین انجام تحقیقات اولیه بازار به تدریج توجه میشوید
کاربردی که از فناوری در ذهن دارید ممکن است با کاربردی که کاربر نهایی از فناوریتان در ذهن دارد
متفاوت باشد از این رو بهتر است فعلا برکاربران نهایی تمرکز کنید .
جفری مور کتابش با عنوان ( درون طوفان) پنج معیار مطرح میکند
که شرکت داکیومنتوم برای محدود کردن فهرصت هشتاد موردی از بازارهای بالقوه خود از انها استفاده کرده است.
1) آیا مشتری هدف بودجه خوبی دارد ؟
2) ایا مشتری هدف به راحتی در دسترس نیروی فروشتان قرار دارد؟
3) ایا مشتری هدف دلیل قانع کننده ای برای خرید دارد؟
4) ایا هم اکنون میتوانید با یاری شرکایتان محصول کاملی را عرضه کنید؟
5) ایا رقابتی شدید وجود دارد که بتواند مانع شما شود؟
6) اگر در این بخش موفق شوید، ایا متوانید از ان مانند اهرمی برای ورود به بخش های دیگر استفاده کنید؟
7) ایا این بازار با ارزش ها تمایلات و اهداف تیم موسستان سازگار است؟
پ) تحقیقات اولیه بازار
اکنون که در تقسیم بندی بازار فرصت های بازارتان را محدود کرده اید ، زمان آن است که تحقیقات اولیه بازار را شروع کنید و بامشتریانتان مستقیما گفت و گو کنید تا متوجه شوید که مشتریان می توانند به شما کمک کنند تا درک بهتر و عمیق تری از مناسب ترین فرصت بازار به دست اورید .
پیش از گفت وگو با مشتریان بالقوه باید هر قدر که میتوانید درباره مشتری و بازار اطلاعات کسب کنید، اما اغراق نیست اگر بگویم انجام تحقیقات مستقیم با مشتری مهم ترین روش کسب اطلاعات در این باره است ، زیرا منابع دیگر اطلاعات و دانش قالبا سطحی و احتمالا بی ارزشند .
دیدگاهتان را بنویسید