خانواده و كارآفريني و نقش زنان در توسعه
خانواده و كارآفريني
خانواده، كانوني است كه در شكلگيري ويژگيهای کارآفرینی، ميتواند نقش حياتي ايفا كند. در جوامع سنتي كه مردان نقش «نانآوري» و زنان نقش «خانهداري و تربيت فرزندان» را برعهده داشتند، انتقال ايدهی كسبوكار بيشتر از طرف مرد صورت ميگرفت؛ ساختار جديد خانواده درجامعهی امروز و به تبع آن خروج زن از خانه، ظهور جلوههاي تازهاي از بروز خلاقيت و نوآوري را در هر دو جنس زن و مرد باعث شد. خانواده میتواند از نظر كمي و كيفي كانون اصلي انديشه كار و تلاش و پرورش روحيه خلق ايده و كاردر افراد باشد.
نقش زنان در توسعه
یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجهی توسعهیافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعهی اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد و از اینرو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب میگردد. نکات مهمی در گسترش کارآفرینی زنان وجود دارد که به شرح زیر مطرح میشود:
- توجه به خصوصیات گروه هدف بهویژه نقشهای دوگانهی زنان هم به عنوان مادر و هم به عنوان فعالان اقتصادی؛
- شناسایی فرصتها و خدمات مناسب کسب و کار ؛
- فراهم کردن آموزش مفید و موثر قابل دسترس و مرتبط همراه مدیریت مالی دقیق و پایدار؛
- شناسایی و تقویت کانونهای مناسب برای خدمات مالی و غیر مالی به زنان کارآفرین؛
- تأسیس شبکههای کاری و اطمینان از هماهنگی بین بخشهای دولتی و غیردولتی؛
- آموزش افراد در بخشهای دولتی و بانکها و دیگر مؤسسات مالی یا اعتباری برای تشخیص توان اقتصادی کارآفرینان زن.
در قسمت های بعدی مرتبط با این نوشته به ویژگی های بیشتر بانوان کارآفرین می پردازیم
دیدگاهتان را بنویسید