خانواده و كارآفريني و نقش زنان در توسعه
خانواده و كارآفريني
خانواده، كانوني است كه در شكلگيري ويژگيهای کارآفرینی، ميتواند نقش حياتي ايفا كند. در جوامع سنتي كه مردان نقش «نانآوري» و زنان نقش «خانهداري و تربيت فرزندان» را برعهده داشتند، انتقال ايدهی كسبوكار بيشتر از طرف مرد صورت ميگرفت؛ ساختار جديد خانواده درجامعهی امروز و به تبع آن خروج زن از خانه، ظهور جلوههاي تازهاي از بروز خلاقيت و نوآوري را در هر دو جنس زن و مرد باعث شد. خانواده میتواند از نظر كمي و كيفي كانون اصلي انديشه كار و تلاش و پرورش روحيه خلق ايده و كاردر افراد باشد.
نقش زنان در توسعه
یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجهی توسعهیافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعهی اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد و از اینرو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب میگردد. نکات مهمی در گسترش کارآفرینی زنان وجود دارد که به شرح زیر مطرح میشود:
- توجه به خصوصیات گروه هدف بهویژه نقشهای دوگانهی زنان هم به عنوان مادر و هم به عنوان فعالان اقتصادی؛
- شناسایی فرصتها و خدمات مناسب کسب و کار ؛
- فراهم کردن آموزش مفید و موثر قابل دسترس و مرتبط همراه مدیریت مالی دقیق و پایدار؛
- شناسایی و تقویت کانونهای مناسب برای خدمات مالی و غیر مالی به زنان کارآفرین؛
- تأسیس شبکههای کاری و اطمینان از هماهنگی بین بخشهای دولتی و غیردولتی؛
- آموزش افراد در بخشهای دولتی و بانکها و دیگر مؤسسات مالی یا اعتباری برای تشخیص توان اقتصادی کارآفرینان زن.
در قسمت های بعدی مرتبط با این نوشته به ویژگی های بیشتر بانوان کارآفرین می پردازیم
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.