کارآفرینی بانوان
کارآفرینی بانوان
وقتي بحث از اشتغال و کارآفرینی زنان به ميان ميآيد،
تعداد بانوان كارمند به ذهن متبادر ميشود، در حالي كه بالاترين
ميزان اشتغال به زنان روستايي و خوداشتغال و کارآفرین شهري اختصاص دارد.
بنابراین یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور،
میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا میباشند.
با توجه به اینکه نیمی از کل جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند
و دو سوم ساعات کار انجام شده توسط زنان صورت می پذیرد،
تنها یک دهم درآمد جهان و فقط یک صدم مالکیت اموال و داراییهای
جهان به زنان اختصاص یافته است.
ضرورت کارآفرینی زنان را بايد با افزايش و گسترش فرصتهاي شغلی
بر مبنای خلاقیت كه بار فرهنگي-ارزشي آن قابل كنترل است.
اهميت كارآفريني از نظر ايجاد اشتغال برای بانوان
موفقیت زنان كارآفرين در جوامع نه تنها سبب سودهای اقتصادی میشود،
بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد مینمایند. بانوان به دلایل متعدد از جمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی،
وارد کارآفرینی میشوند. چون کارآفرینی راهی برای برونرفت از بیکاری معمول است.
سه دليل مهم كشورها براي توجه به مقوله كارآفريني، توليد ثروت، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است.
ويژگيهاي یک بانوی كارآفريــن
بانوان در کنار وظایفی که در منزل به عهده دارند، در امر کارآفرینی فعالیت دارند که ویژگیهای آنان را میتوان به شرح ذیل خلاصه نمود:
داشتن چشم انداز: چشم انداز براي یک بانو كارآفرين كاملاً شفاف و خالي از هرگونه ابهام بوده ولــذا قابل انتــقال به ديگران مي باشد.
مصمم بودن: عزم راسخ كارآفرينان به ویژه بانوان، مصمم از ايدههاي جديد و فرصتها و پيشنهادهاي شغلي ديگر چشمپوشي كرده
و در مقابل به كاري كه براي خود برگزيدهاند پايبند ميمانند.
تمركز:كارآفرين زن باید در تمام لحظات با تمركز بر چشمانداز، همهی انرژي، وقت و ساير منابع را به هدف مصروف نمايد.
انگيزش: نياز به خودشكوفايي يكي از مهمترين انگيزه هاي كارآفرينان در محقق كردن چشم انداز خوداست.
وقف و از خودگذشتگي: زنان كارآفرين تمام زندگي خود را وقف كار نموده اند.
بسيار سختكوش هستند و پشتكار آنان مثال زدني اسـت.
دیدگاهتان را بنویسید