تکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک
تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی
در این بخش از تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی به ادامه تکنیک هایی که تا کنون با آنها آشنا شدیم می پردازیم که شامل:تکنیک طوفانذهنی،پی.ام.آی،نیلوفرآبی،DOIT،
توهم خلاق،تکنیک چه می شود اگر……! و…..است حال به سراغ تکنیک دیگری به نامتکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک می رویم و با خصوصیات و کاربرد های آن آشنا می شویم ومزیت های آن را در یک کارآفرین بررسی می کنیم.
تکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک
تکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک یا ریخت شناسانه که توسط فریتززویکی ابداع شد،
این تکنیک چگونه فنی برای کارآفرینان است؟
فنی است که بر اساس آن پدیده ی مورد نظر از جهت ساختار کلی و ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. به این منظور ابتدا سطوح و ابعاد مختلف موضوع را شناسایی و فهرست می کنیم.
مثالی از این تکنیک کارآفرینانه
برای مثال اگر بخواهیم در مورد بازاریابی یک کالا راه های جدید و بدیعی بیابیم ابتدا باید ابعاد مختلف کالا مثل شکل ظاهری، کاربردهای آن، خواص و فواید آن، وضعیت مشتریان و بازار کالا تبیین و تدوین نمائیم. در این مرحله بایستی سعی کرد ابعاد کالا را بیشتر مشخص کرد.
دایره متحدالمرکز
برای اینکه بتوان ابعاد یک موضوع و اجزای متشکله (متغیرهای) آن را با یکدیگر مقایسه و مرتبط نمود، می توان ابعاد اصلی و اجزای آنها را بر روی دایره ای متحد المرکز نوشته و با چرخاندن دایره های مختلف، ابعاد و اجزای آن ها را با هم مقایسه و ارتباط آن ها را حدس زد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.