تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی
در این بخش از تکنیک های خلاقیت در کارآفرینی به ادامه تکنیک هایی که تا کنون با آنها آشنا شدیم می پردازیم که شامل:تکنیک طوفانذهنی،پی.ام.آی،نیلوفرآبی،DOIT،
توهم خلاق،تکنیک چه می شود اگر……! و…..است حال به سراغ تکنیک دیگری به نامتکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک می رویم و با خصوصیات و کاربرد های آن آشنا می شویم ومزیت های آن را در یک کارآفرین بررسی می کنیم.
تکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک
تکنیک تجزیه و تحلیل مورفولوژیک یا ریخت شناسانه که توسط فریتززویکی ابداع شد،
این تکنیک چگونه فنی برای کارآفرینان است؟
فنی است که بر اساس آن پدیده ی مورد نظر از جهت ساختار کلی و ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. به این منظور ابتدا سطوح و ابعاد مختلف موضوع را شناسایی و فهرست می کنیم.
مثالی از این تکنیک کارآفرینانه
برای مثال اگر بخواهیم در مورد بازاریابی یک کالا راه های جدید و بدیعی بیابیم ابتدا باید ابعاد مختلف کالا مثل شکل ظاهری، کاربردهای آن، خواص و فواید آن، وضعیت مشتریان و بازار کالا تبیین و تدوین نمائیم. در این مرحله بایستی سعی کرد ابعاد کالا را بیشتر مشخص کرد.
دایره متحدالمرکز
برای اینکه بتوان ابعاد یک موضوع و اجزای متشکله (متغیرهای) آن را با یکدیگر مقایسه و مرتبط نمود، می توان ابعاد اصلی و اجزای آنها را بر روی دایره ای متحد المرکز نوشته و با چرخاندن دایره های مختلف، ابعاد و اجزای آن ها را با هم مقایسه و ارتباط آن ها را حدس زد.